Drama – Hvem blir god?

Drama har eksistert i tusenvis av år og stammer fra det antikke Hellas. Opprinnelig ble det sett på som noe poetisk og det menes at det var Aristoteles som var den første til å skrive et dramatisk verk. De to berømte maskene, som vi ofte ser i forbindelse med kategorien drama på diverse teaterplakater rundt om i verden, stammer også fra Hellas. Disse maskene assosieres med drama og stammer fra to greske beskyttere, Thalia og Melpomene. Thalia er beskytteren for komedie og står bak det leende ansikt, mens Melpomene er beskytter for tragedien og står bak det gråtende ansikt.

I dag kan drama være mye forskjellig

I antikken og i årene fremover var grensene trukket opp på en helt annen måte enn det er i dag. Når folk var på forestilling, så visste de at dersom det var tragedie på programmet, så var det tragedie de fikk se. I dag dekker drama over mye mer og grensene har til en viss grad blitt visket bort. Vi ser dramaoppsetninger som er kombinert med musikk og dans. Musikaler innen dramasjangeren er et annet godt eksempel på andre former for oppsetninger. Det finnes også drama i operaen, men her synges det kun og som motsetning har vi lesedramaer hvor oppsetningen er en dialog som leses opp. Disse lesedramaene var veldig populære på mange romerske amfiteatre i antikken. Med de mange ulike typer drama som finnes stilles det også store krav til skuespillerne som er med i slike forestillinger. Derfor kan vi si at de som klarer å være veldig allsidige og gode innen vanlig teater, musikk og dans, også gjerne er de som blir de beste skuespillerne (her er den best betalte) innen sjangeren drama.

En blanding av talent og læring

De som blir gode kan i mange tilfeller allerede «spottes» av lærerne på skolen. Her jobber de daglig med drama og teater og kan følge med på utviklingen av elevene. Noen har mer talent for skuespill enn andre, men det er selvsagt også mulig å bli god i drama gjennom læringsprosessen. Når de lærer drama på skolene, så skjer det gjerne gjennom forskjellige teknikker innen skuespill, men først å fremst skjer det ved å lære om fiktive situasjoner. Det er på denne måten elevene blir bedre til å mestre de mange ulike former for drama som de vil komme ut for i løpet av karrieren. .