Hvordan lære drama

Drama utspiller seg i det daglige og gjerne i forbindelse med dramatikk som vi leser om på nettet eller ser på TV. Drama er og et teaterstykke, en film eller andre hendelser hvor det er en handling. Drama betyr nemlig kort fortalt handling og denne handlingen kan være virkelig eller den kan være fiktiv. På skolene er drama et fag som omhandler fiksjon. Her handler det om å skape en alternativ virkelig ut fra handling, uansett om det er en fiktiv person eller noe som skjer. Fordelen ved å lære om drama er at det setter oss i stand til å sette oss inn i situasjoner som kan skje i virkeligheten. Vi blir derfor bedre til å takle dramatikk i det virkelige liv om vi øver oss på drama på en skole.

Hva gjør vi i en dramaklasse?

I en dramaklasse får elevene lov til å slippe fri alle hemninger og bli noen andre for en kort periode. Dette hjelper dem til å tenke mer kreativt og dette er nyttig videre i livet. Det vil derfor være mye spill i undervisningen. Dette kan være innøvd spill eller improvisert og gjelde enkeltpersoner eller en gruppe. Improvisert spill hjelper aktørene til å skape realistiske figurer. Skal en elev spille en fotballspiller som holder på å score et mål, men bommer på målet, så stiller dette krav til kreativiteten hos eleven.

Det kan også være en gruppe som skal jobbe sammen om en situasjon som kan skje i det virkelige liv. F.eks. en gruppe brannmenn som skal redde flere personer ut av en brennende bygning. Hvordan deler de oppgavene mellom seg og løser problemstillingen? Det kan være nyttig lærdom om noe slikt skulle skje en dag. Ikke alt trenger å være improvisert. Det kan også være innøvde roller og fortolkninger av bestemte personer. Hvordan løse oppgaven med å sette seg inn i en kjent person og spille denne personen? Det er noe av det som gjør drama så interessant.

I en dramaklasse er det ikke kun spill, men også diskusjoner og studier av dramatiske hendelser. De fleste som ønsker å jobbe med drama på teater eller film må derfor ha et bredt kjennskap til disse emnene. Dette er med til at de kan sette seg inn i mange ulike situasjoner og leve seg inn i en bestemt fiktiv person.